Retro PC-adventure!

• Hanky
  • Hanky's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Hidsige sager
Mere
23 sep 2017 11:41 - 23 sep 2017 11:53 #1 af Hanky
Hanky Oprettet emne: Retro PC-adventure!
For et par måneder siden, gik der et glemt nostalgisk lys op for mig.

Jeg har altid spillet PC sideløbende med konsoller, helt siden min spæde barndom, og faktisk også op gennem teenageårene og til i dag. Mit første møde med PC-spil, var på en 33 MHz 486'er, med bl.a.

Commander Keen

The Incredible Machine

Captain Comic

AlleyCat

- Lemmings, Wolfenstein 3D, DOOM, Halloween Harry, Duke Nukem, Biomenace, Disney's Lion King + Aladdin, Micro Machines 2 osv. (jeg kunne blive ved)

Lidt senere var det spil som Quake, C&C Red Alert, Unreal, Half-Life, Age of Empires der gjorde sit indtog på en Pentium II-maskine. Og sådan fortsatte det egentlig stødt, indtil det hele handlede om at spille de nyeste spil, på de nyeste og hurtigste maskiner, med den vildeste grafik.

Alle de tidlige PC spil, både DOS og Windows 95/98-titler havde jeg lykkeligt begravet, i mens jeg her de senere år, har haft det vildt over stort set kun konsol- og arkade spil. Lige indtil for de par måneder siden, hvor jeg så en stigende trend på Youtube, med folk der købte gamle computerdele, for at genleve tiden fra 90'erne. Lige dér begyndte mit hjerte at hamre. For alle de spil og minder jeg havde om den tid, havde jeg fuldstændig tilsidesat og henstillet i fjerneste hjørne af hukommelsen. Jeg fik en trang til at spille netop de titler igen, spille dem på den hardware vi havde i huset da jeg var barn, og måske steppe det op og gøre det endnu vildere - købe nogle af de komponenter, som var så pisse hamrende dyre dengang, at kun få-tal havde råd til at eje dem.

Derfor startede jeg mit eventyr, med at lede efter en gammel bærbar PC. Jeg tænkte, at det ikke måtte tage for meget plads i hjemmet, og skulle kunne pakkes væk igen, i tilfælde der blot var tale om et fjollet retro-trip, der var borte igen 14 dage senere - derfor en laptop. Det endte med at blive en "Siemens Nixdorf" laptop, der havde en 486'er CPU (dog noget hurtigere, end vi havde da jeg var barn). Jeg genfandt hurtigt glæden, og havde det vildt over de par håndfulde DOS-spil, som jeg så tydeligt nu husker, jeg sad i mit gamle kælderværelse og spillede til langt ud på natten.

Nu havde jeg en 75 MHz laptop, jeg havde ægte SoundBlaster-lyd, som jeg kun kunne have drømt om dengang - dengang måtte vi tage til takke med PC-speaker! *blip-blop* - men hurtigt meldte trangen sig til at spille nogle af de Windows 95/98 spil, som jeg huskede fra senere periode. Det var 3D-tunge spil for sin tid, og jeg blev hurtigt enig med mig selv om, at jeg måtte ty til en stationær PC. Hurtigt gik jeg i gang med at støvsuge diverse brugtsider, i håb om at finde lige netop dén maskine jeg stod og manglede. Det skulle hurtigt vise sig, at blive en fuldstændig umulig opgave. Folk må have kylet dem ud i stor stil i 00'erne, foræret dem til Kirkens Korshær, hvad ved jeg - i hvert fald var der absolut intet at finde. Jeg tog en hurtigt beslutning, jeg måtte bygge min egen fra bunden, og finde delene, hvor end jeg nu kunne finde dem.

Off to eBay - med udgangspunkt i et ATX bundkort, faldt valget på et brand jeg aldrig havde hørt om (det er også ligegyldigt) - det var i hvert fald med VIA chipset, en Intel Pentium II 400 MHz CPU og et par RAM blokke.

Grafikkortet blev et AGP kort, Diamond Viper V770 (Riva TNT2 Ultra) med 32 MB RAM.

Lyd-delen viste sig at være et helt marked for sig. Noget jeg aldrig rigtig førhen havde skænket en tanke. Jeg tænkte, at jeg ville give mig i kast med intet mindre end det bedste, blot fordi jeg nu kunne. Creative SoundBlaster 16 (CT 1740) med Yamaha OPL-chip, og så valgte jeg også at give mig i kast med et par Roland-MIDI moduler (SC-55 mkII + SC-88 Pro). Der er vitterligt en verden til forskel, fra den MIDI-emulering der ellers foregår i de gamle Windows.

En skærm, et mindre spændende moderne T-hansen kabinet, en PSU, IDE-harddisk og lidt småting senere, havde jeg nu det færdige setup klar :gentleman:

Alt spiller bare, og jeg er så utrolig glad for setup'et. Lige pt. er jeg i gang med at banke mig gennem Unreal og Half-Life, sådan lidt på skift, men mange flere spil er installeret, står klar og venter bare på, at jeg giver mig i kast.

Mit VGM sideprojekt: projekt-vgm.blogspot.dk/
HANK's Spil & Blast: www.youtube.com/user/RedDragunee
Følgende bruger(e) sagde tak: Konsolkongen

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• Konsolkongen
  • Konsolkongen's profilbillede
  • Væk
  • Barske sager!
Mere
23 sep 2017 21:47 #2 af Konsolkongen
Konsolkongen svaret på emne: Retro PC-adventure!
Sjovt nok så jeg en video om netop de der Roland midi-moduler i går. Jeg anede heller ikke hvor stor en forskel den slags gjorde :)

Har aldrig rigtig spillet PC. Kun hos venner. Alley Cat havde jeg glemt alt om. Det hed i øvrigt bare “Kat” på Ærø.

Shoot and shoot to advance further!
Wonderful attack by just two men!!
Følgende bruger(e) sagde tak: Hanky

• Hanky
  • Hanky's profilbillede Emne forfatter
  • Væk
  • Hidsige sager
Mere
27 sep 2017 10:34 - 27 sep 2017 10:43 #3 af Hanky
Hanky svaret på emne: Retro PC-adventure!
Det er helt vildt, så meget sejere det lyder.
Men enhederne i sig selv, synes jeg også er mega blær - LCD display, knapper over det hele - what's not to like :P

Faldt også over et Yamaha DB50XG-daughterboard kort lokalt, som jeg valgte at købe. Det gør i princippet det samme for lyden, men skal monteres direkte på lydkortet, som så skal være WaveTable-kompatibelt.

Lydene er lidt anderledes (tjek evt. det klip jeg postede længere oppe, hvor jeg sammenligner de 2)

EDIT: Navnet "Kat" er i øvrigt også bedre :P

Mit VGM sideprojekt: projekt-vgm.blogspot.dk/
HANK's Spil & Blast: www.youtube.com/user/RedDragunee

Mere
28 sep 2017 13:39 #4 af neros
neros svaret på emne: Retro PC-adventure!
Vildt lækkert !!!!

Min Youtube kanal: www.youtube.com/user/neros77

Tid til at oprette siden: 0.345 sekunder
Leveret af Kunena Forum