Hvordan spiller i GB/GBC/GBA spil?

Mere
26 jun 2015 17:54 #1 af Chronosousa
Hvordan spiller i GB/GBC/GBA spil? was created by Chronosousa
Hvordan spiller i gameboy spil på tv?
Og hvad er bedst?

1.Gameboy player på gamecube?

2.Retron 5

3. super gameboy (GB/GBC)

4. Super Retro Advance Adapter.

5. Andet ?

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

Mere
26 jun 2015 19:08 #2 af 1up
Replied by 1up on topic Hvordan spiller i GB/GBC/GBA spil?
Til Gameboy spil bruger jeg Super Gameboy eller min Gameboy Pocket

Skal have købt en GBA SP til mine GBA spil

Mere
27 jun 2015 06:58 #3 af Chronosousa
Replied by Chronosousa on topic Hvordan spiller i GB/GBC/GBA spil?
Jeg tænkte på : GBA på tv ?

Du spiller ikke dem på dit tv ?

Mere
27 jun 2015 07:57 #4 af 1up
Replied by 1up on topic Hvordan spiller i GB/GBC/GBA spil?
Jeg har selv undersøgt muligheden for GBA på tv'et.

Jeg synes Super Retro Advance Adapter var en god ide, men den skal bruge sin egen PSU? Den trækker ikke bare strøm fra SNES'en ligesom Super Gameboy, så det er lidt øv. Vil ikke smide penge efter en Retron5, så jeg synes en Gameboy Player er den bedste mulighed, for mig, da jeg allerede har en GameCube.

Mere
27 jun 2015 08:15 #5 af Chronosousa
Nej ?? Super Retro Advance Adapter bruger SNES strøm.
Den har et AV cable. Ved bare ikke hvorgodt billedet den laver ? :dry:

Mere
27 jun 2015 09:32 - 27 jun 2015 09:34 #6 af Konsolkongen
Replied by Konsolkongen on topic Hvordan spiller i GB/GBC/GBA spil?
Den har composite, så billedet vil være elendigt :) Desuden skal man huske at der blot er tale om en emulator, så der vil sikkert være fejl i en håndfuld spil også.

Selvom Retron 5 er en emulator, så synes jeg at den så rigtig spændene ud, udelukkende for GBA-brug. Billedet ser jo fantastisk ud når det er skaleret clean til 720p og med scanlines. Men i realiteten lagger den en hel del. Så den vil være udelukket til hurtige spil :(

Jeg bruger selv en Gameboy Player til GC og GBA. Det er desværre ikke nogen perfekt løsning, for Nintendo synes det var fedt at gøre billedet uskarpt (selv med RGB og component). Det er faktisk rigtig grimt.
Der er dog kommet en homebrew løsning som gør at man kan launche Gameboy Player-discen igennem et program der hedder Swiss, og dermed få 240p. Dét ser så tilgengæld fantastisk ud (hvis man ikke strækker billedet til full screen), og man har desuden mulighed for scanlines hvis man spiller på CRT eller igennem en XRGB, som får det til at se endnu vildere ud.

Er jeg så tilfreds nu? Nej, for da Nintendo lavede den allerførste Game Boy, så sjussede de sig frem til en refresh-rate på ca 59.7Hz. Og siden de har insisteret på bagudkompabilitet mellem alle deres håndholdte, så har alle de efterfølgende maskiner kørt ved samme hastighed. Fra GB > GBC > GBA > DS og sikkert også 3DS, for fælles for alle maskinerne, er at i hvert fald de første modeller er bygget med bagudkompabilitet til forrige generation.
I praksis betyder det så at når et spil der kører 59.7Hz skal afvikles på vores hardware der kører 60Hz (59.94), så skal spillet enten gentage nogle frames engang hvert 5-10 sekund, hvilket vil hakke, for at køre den korrekte hastighed. Eller spillet skal afvikles en lille bitte smule hurtigere (0.351%), så ingen frames gentages og det vil køre helt flydende.
Nintendo har altid valgt den første løsning, hvilket er virkelig en skam. For absolut intet menneske ville kunne mærke så lille en forskel i hastighed, som ellers var alternativet. Jeg tænker at de har valgt framerate conversion, fordi at der så ikke ville opstå ude af sync-problemer hvis man spillede link-play med en rigtig GameBoy. I realiteten tror jeg dog at forskellen er så lille at det ikke ville have nogen betydning alligevel.

Super Gameboy til SNES har et rigtig fint billede, men den er næsten endnu mere retarderet, da den gætter sig til Gameboy'ens clock. Dvs, at lyden er lidt forkert, og billedet faktisk hakker endnu mere end en Gameboy Player på Gamecube.
De har sikkert været ligeglad her, for den første model af Super Gameboy havde ingen link-port.
Hvis man har den første model Super Gameboy, så kan man løse problemet med et simpelt mod hvor man cutter det oprindelige clock-signal og sætter en anden crystal ind, så den kører samme hastighed som Gameboy Playeren. Det giver en markant forskel til det bedre, men det er stadig ikke godt nok :)

Super Gameboy 2 (JAP) har både link-port og rigtig clock, så ingen mods er nødvendige på denne version :)

Og jeg er ikke engang færdig endnu... Er man SUPER klar på at spille GBA-spil på sin GameCube uden hakken i billedet, så er der også kommet en GBA-emulator, som virker med de originale spil. Den kan sættes til at lave rigtig god framerate conversion, og dermed får man et perfekt flydende billede, men tilsyneladende uden at hastigheden sættes op. Desværre giver god framerate conversion næsten altid lag, og det er da også tilfældet her. Mener der er tale om 2-3 frames lag hvis jeg husker korrekt, som gør mange spil uspillelige. Det er ikke sikkert at denne emulator kan speede spillene op, da den stadig er afhængig af den fysiske Gameboy Player. Så hardwaren sætter sikkert også sine begrænsninger her.
Framerate conversion er optional og kan slås fra hvis man hellere vil have hakken i billedet, end input lag.

Ellers en fin emulator, med rimelig god lydgengivelse. På denne slipper man helt for rammerne, som er i den officielle. Og ulig Nintendos egen, er billedet knivskarpt i 480i/p, og den understøtter selvfølgelig også 240p.
www.gc-forever.com/forums/viewtopic.php?t=2782

En sidste ting jeg lige vil nævne er Innovations GBA TV Converter, som kan installeres på en gammel type GBA, så den kan tilsluttes et TV. Den har kun composite (og vidst også S-video), men kan meget nemt moddes til RGB også.
Den er noget forbandet bras at installere, da der er utrolig dårlig forbindelse imellem den og maskine. Så jeg valgte at lodde min fast i stedet.
Billedet er ved første øjekast lagt bedre og skarpere end Nintendos egen Gameboy Player. Men desværre er billedet kun 480i, så man får forfærdelig interlacing når man spiller hurtige spil, for ikke at nævne mulig øget input lag, som følge af deinterlacingen.
Denne løsning hakker også meget mere end nogen af Nintendos egne, så den kan på ingen måde anbefales :(

Shoot and shoot to advance further!
Wonderful attack by just two men!!
Følgende bruger(e) sagde tak: slk486, Chronosousa

Mere
27 jun 2015 09:51 - 27 jun 2015 09:53 #7 af KillerBean2
Replied by KillerBean2 on topic Hvordan spiller i GB/GBC/GBA spil?
Gameboy Pocket.... that is all.

Ejer ikke noget GBC eller GBA.

• slk486
  • slk486's profilbillede
  • Asking the questions because I DON'T KNOW!
Mere
27 jun 2015 17:28 - 27 jun 2015 17:30 #8 af slk486
Replied by slk486 on topic Hvordan spiller i GB/GBC/GBA spil?
Ærgrer også virkelig mig, at Retron 5 er så sløv i inputtet. Ellers havde den nærmest været perfekt.

Kan ikke rigtig tilføje noget til Konsolkongens udførlige beskrivelse (tak!), andet end at jeg heller ikke er tilfreds med nogle af de nuværende løsninger, hvoraf jeg har 1) og 3).

Indtil der kommer en ordentligt løsning spiller jeg faktisk ikke rigtig Gameboy spil, hvilket jo er en skam, men der er så meget andet at spille i mellemtiden :)

Not the kind of meat that makes you slap your mother!

Mere
27 jun 2015 17:34 #9 af Chronosousa
Tror jeg vil prøve super retro advence, og se om jeg kan holde det ud? En del på yt er glad for den, og så skal jeg ikke lave et gamecube set up.

Mere
27 jun 2015 18:19 #10 af Konsolkongen

slk486 skrev: Indtil der kommer en ordentligt løsning spiller jeg faktisk ikke rigtig Gameboy spil, hvilket jo er en skam, men der er så meget andet at spille i mellemtiden :)

Der er ellers nogle virkelig gode GBA-spil :) Helt sikkert en af mine favorit Nintendo-konsoller. Og også den første jeg havde ;)

• slk486
  • slk486's profilbillede
Mere
27 jun 2015 20:22 #11 af slk486
Ja, jeg ved det godt - og jeg har også en del, men de nuværende muligheder (bortset fra rigtig en SP 101) er bare så trals - især input lag. Jeg har da også konfiskeret knægtens ind imellem :)

Mere
27 jun 2015 21:28 - 27 jun 2015 21:48 #12 af Konsolkongen
Der er da vidst egentlig også rimelig mærkbar input lag på den normale Gameboy Player nu jeg tænker efter. Mener der er skrevet noget om det i tråden jeg linkede til.

EDIT: Det var der vidst ikke helt klare svar omkring :)

Men jeg kan se at der er kommet en Ultra Low Latency version af Gameboy Interface, siden jeg prøvede det sidst. Den er lagfri, og kører i 59.72Hz, hvilket vil sige ingen hakken, hvis ens display kan vise det (CRT). Med en XRGB-mini og et tolerant fjernsyn (Panasonics plasma f.eks.) burde man kunne få flydende video :O Jeg har i hvert fald opnået dette på sådan et setup, med CPS2- og Neo Geo CD-spil som begge kører omkring 59.4Hz.

Det bliver jeg nødt til at få testet ASAP (minus Panasonic TV) :)

• slk486
  • slk486's profilbillede
Mere
28 jun 2015 02:04 #13 af slk486
Uh nice! Mangler bare en mulighed for at køre det fra et memory card. Ja, der er mærkbar lag på Gc Gameboy player :(

Mere
28 jun 2015 10:29 #14 af Konsolkongen
Det kører desværre ikke i nuværende form for mig. Men fik Low Latency til at virke. Det hakker umiddelbart lige en tand mindre end GBP. Ser fandeme godt ud også. Men jeg lod mærke til nogle mindre lydproblemer i Castlevania.

Tid til at oprette siden: 0.293 sekunder
Leveret af Kunena Forum