Bedste SHMUPS (Jeres personlige anbefalinger)

31 maj 2015 07:15 #1 af m1chelsen
Jeg har igennem det seneste års tid brugt både tid og penge på at anskaffe og spille diverse SHMUPS. Det er ikke fordi jeg hverken er specielt god til disse, samt har det større indblik i hvad der alt findes af gode spil inden for genren, dog er det noget som jeg bruger mere og mere tid og penge på efterhånden.

Indtil videre, har mit fokusområde været på SHMUPS i "den billige ende", hvor jeg tænker at man kan få rigtig mange gode spil (specielt til PS2) i cirka 100 kr. klassen. Efterhånden har jeg dog de fleste PS2 spil i denne prisklasse, og tænker at jeg gerne vil rette fokus imod andre platforme, samt spil som koster mere.

Vi lavede en podcast i går, hvor vi bl.a. talte omkring vores favorit SHMUPS, hvor en af de titler som jeg er rigtig glad for er "Psyvariar", specielt pga. XP systemet. Titler som XII Stag, Shikigami No Shiro og Steel Dragon fanger også meget godt min interesse, specielt ift. den grafiske præsentation. Fælles for disse er, at jeg tænker, at man her får "meget for pengene" ift. diverse "top titler", som koster x5 - x20.

Jeg kunne godt tænke mig, hvis alle (som ønsker at deltage i denne debat) ville skrive om følgene:

• Jeres personlige favorit SHMUP of all time! (prisen er her underordnet!)
  • Jeres personlige anbefaling (Budget - spilkvalitet / oplevelse ift. prisen!)
Dette burde i sidste ende munde ud i en masse info fra en masse folk, som kan samles til 1 artikel, hvor personer med interesse for Raptor-Genren, kan søge inspiration og komme godt i gang.

Begrund gerne jeres valg!

KonsolTing.blogspot.dk - Guides, samling, projekter m.m.
Følgende bruger(e) sagde tak: Hanky

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

31 maj 2015 12:12 - 31 maj 2015 12:15 #2 af Konsolkongen
Besvaret af Konsolkongen på emne Bedste SHMUPS (Jeres personlige anbefalinger)

m1chelsen skrev: Vi lavede en podcast i går, hvor vi bl.a. talte omkring vores favorit SHMUPS, hvor en af de titler som jeg er rigtig glad for er "Psyvariar", specielt pga. XP systemet. Titler som XII Stag, Shikigami No Shiro og Steel Dragon fanger også meget godt min interesse, specielt ift. den grafiske præsentation. Fælles for disse er, at jeg tænker, at man her får "meget for pengene" ift. diverse "top titler", som koster x5 - x20.

Jeg vil så være lidt flabet og sige at der også nemt findes SHMUPS der er 5-20 gange bedre end f.eks. XII Stag og Psyvariar :D

Min personlige favorit er Batsugun til Saturn. En af de allerførste manic-shooters, men unikt i forhold til resten, da hovedparten af skudene kommer fra dit fly og ikke fjenderne. Dermed ikke sagt at det er supernemt, for det er ikke tilfældet.
Grafikken og musikken er i topklasse, og spillet er meget ligetil. Der er ikke det store combo-system at forholde sig til, men ens opsamlede point bliver sløjfet hvis man dør inden banen er omme.
Saturn-porten indeholder i øvrigt også Special Version som aldrig udkom rigtigt på Arcade. Her er nogle farve-forskelle og nogle lidt ændrede regler som gør det en hel del lettere. Special Version er ikke den store udfordring at 1CC'e, men herefter åbner spillet sig også væsentligt da fjender begynder at have revenge-bullets på første loop. Awesome! :D

Layer Section også til Saturn, får min anbefaling som en sikker investering til prisen. Det er bundsolidt uden så meget sniksnak, og det udskiller sig fra mængden, ved at have et 2-lags system hvor man også skal holde øje med, og skyde fjender der er i baggrunden.
Musikken er fantastisk, og spillet er pisseflot med nogle ret imponerende og kreative effekter. Især hvis man spiller i TATE-mode.
Jeg er pisse dårlig til det, men jeg kan virkelig godt lide at spille det alligevel :D
Der findes en toer også, men det bryder jeg mig ikke ret meget om.

Jeg vil anbefale alle med interesse for genren, at anskaffe sig en Sega Saturn, da der er en utrolig stort antal kvalitets-shmups på systemet. Tit i arcade-perfekte konverteringer. Jeg kunne sagtens nævne mange flere titler som er fantastiske og udskiller sig positivt, men så skulle jeg sidde her hele dagen og skrive. Det passer mig glimrende med kun to anbefalinger, det er til at overkomme :)
Glæder mig til at se hvad i andre anbefaler :)

Shoot and shoot to advance further!
Wonderful attack by just two men!!

31 maj 2015 12:43 #3 af Hanky
Uha, det er svært at nævne én specifik shooter, da der er så mange vanvittige gode. Næsten alt hvad CAVE har spyttet ud, er høj høj kvalitet, men der er også en håndfuld rigtige gode fra andre udviklere. Der er også utrolig meget bras, og her vil jeg da lige knytte en kommentar til ideologien om, at lavpris shmups (XII Stag f.eks.) er bang-for-the-buck. XII Stag er noget forbandet bras IMO, og gør langt under et halv-hjertet forsøg i alle tænkelige facetter. Shikihami No Shiro er ikke meget billigere, end f.eks. Rayforce / Layer Section til Saturn, som overall er en langt mere gennemført shooter.

Min tanke om priserne på shooters er, at man får hvad man betaler for (med få undtagelser). At priserne så er steget eksplosivt på nogle af de lidt ældre arcadeports (Batsugun, Battle Garegga, Hyper Duel, Blast Wind mm.) er lidt uheldigt.

Min personlige favorit SHMUP: Ikaruga (Dreamcast)

Grund:
For mig har Ikaruga bare hele pakken, og det er nok dét der gør, at jeg bliver ved med at vende tilbage, og altid lige skal prøve en gang til. Grafisk er det en præstation i sig selv på Dreamcast - det er vanvittig flot! Styringen falder mig naturlig og præcis.

Scoresystemet er bare én af de flere måder spillet kan spilles på. Jeg siger spilles på, da hvis man ignorerer eller slet ikke tænker over Ikarugas scoresystem, og bare spiller spillet som det falder en ind, så opnår man højest sandsynligt en utrolig lav score, i forhold til mange andre shmups, hvor hvis man bare skyder lidt fjender og sådan, så skal man nok få lidt point. Spillet kan også gennemføres uden at affyre ét eneste skud - hvilket også er noget af en bedrift i sig selv, og er umiddelbart en del vanskeligere end det lyder :P

Hele "puzzle" delen, som folk kalder det, når man skal tænke over hvilken farve ens fly er (sort/hvid) og det dermed også ligeså meget går ud på at "dodge" sig gennem skudmønstre (man absorberer skud fra fjender, der har samme farve som sig selv) synes jeg kun er et stort plus, selvom det plejer at være dén del af spillet, der skiller vandene. Det gør noget for mig, som ikke mange andre shooters gør - det udfordrer mig på flere måder, og giver mig andre muligheder som spiller. Jeg elsker, at jeg tvinges til både at holde øje med fjender, fjenders skud, banernes forhindringer, men samtidig også bliver nødt til at tage stilling til konstant, hvilken farve skib jeg er netop nu. Det er lidt som at spille to spil på én gang, og det stiller endnu større krav til spilleren.
Svært = ok
Meget svært = Hank-approved :woohoo:

Fik jeg nævnt at soundtracket er fantastisk? 11/10.

Runnerups: Batsugun (Saturn), DoDonPachi (Saturn) og Border Down (Dreamcast)

Min personlige anbefaling (Budget - spilkvalitet / oplevelse ift. prisen!):

Fysisk medie: Akai Katana (360), Deathsmiles (360), Dodonpachi Resurrection (360) og Under Defeat HD (PS3 / 360)

De kan alle købes til under 150 kr, og er på deres egen måder, fantastisk kvalitet til meget få penge. Alle fans af shmups med respekt for sig selv, burde eje overstående 4 titler, da prisen ikke længere er en undskyldning. Go!

Download: Ikaruga (360), Guwange (360), Radiant Silvergun (360) og Triggerheart Exelica (360)

Spil der normalt er dyre til deres oprindelige platforme (Dreamcast, Saturn og arcadeboard), men her kan anskaffes super billigt. Ikaruga, Radiant Silvergun og Triggerheart Exelica her, er endda i HD-ports, så de gør sig faktisk endnu bedre på de moderne skærme.

Mit VGM sideprojekt: projekt-vgm.blogspot.dk/
HANK's Spil & Blast: www.youtube.com/user/RedDragunee

31 maj 2015 13:55 - 31 maj 2015 14:43 #4 af KillerBean2
Besvaret af KillerBean2 på emne Bedste SHMUPS (Jeres personlige anbefalinger)
Jeg skal ikke gøre mig voldsomt klog på SHMUPS, men der er tre titler, der har blæst mig nok væk til, at jeg har købt de originale PCB'er:

DonPachi, DoDonPachi, og Gunlock/RayForce/Layer Section/Galactic Attack.

DonPachi er nok både min personlige favorit og abefaling. Old school gameplay med et rundhåndet drys af bullet hell. Og så har det monster lækker pixel-grafik + okay musik. PS1-porten skulle vist være ret god.

Som Hanky siger, kan du næsten ikke gå galt i byen med Cave. De har lavet naturstridigt mange lækre SHMUPS.

Og som Hanky også er inde på, skyder du dig selv i foden, hvis du kun går efter de billige titler. SHMUPS har, efter hvad jeg kan se, en tendens til at blive samlet af folk, som virkelig værdsætter at spille dem. Så når prisen bliver presset op på en titel, skyldes det som regel mest, at det er et virkelig fedt spil, og langt i mindre grad at det evt. skulle være sjældent.

Eller sagt på en anden måde: Hvis spillet er virkelig billigt, et det tit en indikation på, at folk ikke vil røre det med en ildtang ;)

Hvis du har en MegaDrive, kan jeg også godt anbefale Thunder Force IV og M.U.S.H.A. :)

31 maj 2015 16:45 - 31 maj 2015 16:48 #5 af m1chelsen
Besvaret af m1chelsen på emne Bedste SHMUPS (Jeres personlige anbefalinger)
Spændende læsning indtil videre :)

Tænker dog at det lidt bliver skildret i sort / hvide vendinger. Nu kan jeg kun tale (skrive :D?) for mig selv, men tænker at det er meget sort/hvid tænkende at afskrive fx XII stag som "bras", eller at skrive at andre spil er "op imod 20 gange bedre" end Psyvariar. Jeg er helt med på, at i er nogle hardcore gutter, som elsker Cave, men set i forhold til, at der også er en svær indlæringskurve, tænker jeg at der også findes glimrende alternativer, ift. de dyre titler som også ofte er ret svære.

Jeg ligger selv inde med nogle af de billige X360 Cave shooters, men p.t. nyder jeg fx Psyvariar mere end disse.

Hvis man fx omtaler spil som Saints eller Ocean Commander som "bras", giver det IMO god mening, da disse virkelig er skrabede og til tider virker broken, dog tænker jeg at der også må være en stor gråzone af spil, som klarer sig ganske godt, og tilbyder en masse - Specielt set i forhold til den lave pris!. Jeg mener bestemt ikke at spil som Psyvariar, Castle Shikigami og XII stag falder i denne "bras-kategori", eftersom de som minimum må betragtes som "middelmådige"?

Men fedt med feedback. Kun lækkert, hvis denne liste i sidste ende representerer alt lige fra folk som hygger sig med let tilgængelige SHMUPS i ny og næ, til de mest hardcore bullethell fans.

31 maj 2015 17:03 #6 af Konsolkongen
Hvorfor mener du at de objektivt mindst må være middelmådige? Jeg synes af hele mit hjerte at XII Stag er et af de svageste spil jeg har spillet på PS2, og helt sikkert en af de dårligste moderne shooters jeg har spillet. Jeg gav kun 25kr for det engang, men jeg kunne simpelthen ikke orke at have det på hylden så jeg gik af med det igen.
Jeg synes ikke prisen har noget at sige for hvor godt et spil er. Man kan nogle gange bedre tolerere et billigt spil der har fejl og mangler. Men det betyder ikke en højere score i min bog.

Psyvariar synes jeg var lidt bedre, det kan muligvis godt gå ind som middelmådigt. Jeg gik dog af med PS2 versionen, fordi hvis det skal spilles nogensinde, så bliver det på Dreamcast hvor det kan køre VGA og se nogenlunde pænt ud :)

31 maj 2015 17:11 #7 af m1chelsen
Jeg må nok erkende, at vores grundsyn på hvad der er godt/skidt er som dag og nat.

I mine ører lyder det dog som om at det netop kører i "dette er super godt" / "dette er noget værre lort" spektret, hvor der ikke bliver taget højde for alt derimellem.

Hvis du mener at XII Stag er "et af de svageste spil", hvordan vil du så kategorisere Saint? For at dette spørgsmål giver mening, kræver det, at vi kan blive enige om at XII stag er bedre end Saint, frem for at "begge dele er noget lort" :)

31 maj 2015 17:45 - 31 maj 2015 17:49 #8 af KillerBean2
Kendte ikke noget til hverken XII Stag eller Saint (Dragon?) før jeg ramlede ind i den her tråd, men nu har jeg lige stenet lidt YouTube-videoer med dem, og alene på baggrund af det, er jeg ked af måtte sige, at.... begge dele er noget lort.

XII Stag er måske en anelse mindre forfærdeligt rent teknisk, men det virker så tørt, at det nærmest fremstår som en parodi på en god SHMUP :dry:

Problemet er nok bare, at SHMUPS ikke rigtig er noget, der går hånd i hånd med casual gaming. De bedste spil i genren forlanger, at du dyrker dem som en sport, og de afslører kun deres dybde gradvist. De er som regel ikke særligt "svære" til at begynde med, men bliver så mere og mere krævende, efterhånden som man mentalt åbner op for flere og flere lag af deres mekanik.

Hvis man giver sig til at lede efter en moderne "casual" SHMUP, ender man bare med at finde noget, der forsøgte på at være en rigtig SHMUP, men fejlede fælt.

31 maj 2015 17:56 #9 af m1chelsen
...og den sort/hvide tankegang fortsætter :D

IMO svarer det lidt til at sige, at man kun spiller Dark Souls "rigtigt", hvis man gennemfører det uden at bruge bonfires og uden at dø i samme run, hvilket folk på den yderste fløj nok vil påstå, hvorefter at man nærmest benægter at der findes et bredere syn, alt efter hvem som spiller. At sige at Saint kun er "en anelse" bedre end Saint, giver IMO slet ingen mening.

Håber lidt på at denne tråd kan tilgodese SHMUPS som helhed, og ikke kun blive anskuet fra et perspektiv som repræsentere "hardcore SHMUP fans".

Som skrevet tidligere, så finder jeg fx p.t. større glæde med Psyvariar, frem for Akai Katana og Deathsmiles. Dette betyder dog ikke, at jeg behøver at kalde det andet for "lort", bare fordi det ikke nødvendigvis falder inden for min SHMUP glæde, eftersom jeg ved, at de overordnet set er ret gode på det overordnede plan.

31 maj 2015 18:03 #10 af Konsolkongen

m1chelsen skrev: I mine ører lyder det dog som om at det netop kører i "dette er super godt" / "dette er noget værre lort" spektret, hvor der ikke bliver taget højde for alt derimellem.

Så læser du ikke hvad jeg skriver. For jeg skriver jo netop af Psyvariar godt kunne gå ind som middelmådigt.

Hvis du mener at XII Stag er "et af de svageste spil", hvordan vil du så kategorisere Saint? For at dette spørgsmål giver mening, kræver det, at vi kan blive enige om at XII stag er bedre end Saint, frem for at "begge dele er noget lort" :)

Jeg har aldrig hørt om Saint før, så det kan jeg ikke udtale mig om. Hvis du kigger mine vurderinger af SHMUPS igennem på P:R så kan du også se at jeg har vurderet dem vidt forskelligt. De falder ikke kun i to kategorier som fantastisk, eller elendigt.
Det er super at du finder XII Stag glimrende, men det er vidst langt fra den generelle mening.

31 maj 2015 18:05 #11 af Chronosousa
Besvaret af Chronosousa på emne Bedste SHMUPS (Jeres personlige anbefalinger)
Jeg viste dette ville ske! :side:

Jeg hygger mig med R-type.... Let the world BURN!

31 maj 2015 18:17 - 31 maj 2015 18:28 #12 af KillerBean2
R-Type er sgu da meget hyggeligt :)

Jeg vil også mene, at man finder de bedste bud på "casual shooters" blandt titler, der er mere end 20 år gamle.

Har det lidt hårdt med den her tråd. Jeg kæmper med at skrive noget fornuftigt uden at komme til at lyde som en stor røv. Jeg ved virkelig seriøst ikke ret meget om SHMUPS, men føler alligevel, at m1chelsen har fået rodet sig ud på et forfærdeligt sidespor.

Det er lidt som at stå tilbage i skolegården og prøve at overbevise en kammerat, som er pjattet med Jimi & René, om, at han skal lytte til Nirvana i stedet, på trods af at jeg ikke fatter et ord engelsk. Det er et spørgsmål om smag, ja... men for fanden da altså.
Følgende bruger(e) sagde tak: Konsolkongen

31 maj 2015 18:38 - 31 maj 2015 18:42 #13 af Hanky
R-Type Delta til PS1 er super fedt IMO B)

Der er også ting som Einhänder og Thunder Force-spillene, som IMO måske også er lidt mere casual end de hidsige CAVE-spil, men stadig er ret gode :)

M1chelsen>
I forhold til at jeg nævnte XII Stag som noget bras, så synes jeg da ikke det har noget på sig, at du kalder mine meninger for sort/hvide. Jeg kan nævne mange shooters jeg finder middelmådige, men fælles for dem er stadig, at jeg synes de er langt bedre end XII Stag - derfor min betegnelse.

Jeg har ikke nævnt Psyvariar nogle steder, men jeg synes faktisk det har nogle gode kvaliteter og er en ganske udmærket shmup. Jeg har bare spillet så mange forskellige efterhånden, at jeg godt føler jeg kan tillade mig at kalde bras for bras, middelmådigt for middelmådigt osv. uden at mit syn på spillene er biased. Det var vel vores personlige mening du spurgte til i dit oprindelige indlæg, formoder jeg :)

KillerBean2 skrev: ...Det er lidt som at stå tilbage i skolegården og prøve at overbevise en kammerat, som er pjattet med Jimi & René, om, at han skal lytte til Nirvana i stedet, på trods af at jeg ikke fatter et ord engelsk. Det er et spørgsmål om smag, ja... men for fanden da altså.

[/i]

Jeg grinte - undskyld :silly:

31 maj 2015 18:42 - 31 maj 2015 19:58 #14 af neros
Shmups er en af mine favourite genre som jeg dyrker meget. Har lige læst tråden igennem, men tror ikke rigtigt jeg kan komme med så meget kontruktivt da jeg nok har en hel anden holdning end hvad tråden skal handle om ;-)

Men alligevel vil jeg tilføje: :silly:

Vi køber alle spil af forskellige årsager, og glæden ved at spille et givent spil kan være meget forskellig fra person til person. F.eks kan et tema, musikken eller pointsystem i et spil gøre at kontrollen og grafik lige pludselig overskygges for mig og bliver nr. 2, og jeg er villig til at gå meget langt for at få den glæde til livs det ved i ;-)

De fleste rigtige gode shmups altså dem som er klasser over alt det andet koster penge sådan er det bare lige nu og det bliver ikke billigere. Jeg har efterhånden siddet på ebay de sidste 10-12 år og set priserne stige op, og KUN op! Jeg kan godt forstå man tænker på pris for at få det mest mulige ud af sine køb rent gameplay mæssigt, men vi befinder os i en tid hvor den slags som vi jagter er blevet dyrt på grund af sikkert de fleste derude fra den tidsalder 90'erne og op er kommet til penge nu.

Der var en gang hvor jeg kun tænkte på hvor meget gameplay der var i spil og vægtede mine køb efter det, men har fundet ud af at gameplay ikke kun er kontrol, grafik og længde, men der er så uhyre meget der spiller ind og tingene er ofte meget individuelt dog betyder det ikke at det ikke kan diskuteres.

Du skal være glad for dit Prehistoric isle PCB m1chelsen. Det har Dinosaurere og SNK ud over det hele :D

Men heldigvis er det ikke umuligt at være heldig en gang imellem og finde noget til en overkommelig pris. Der er dog visse arkade spil jeg har sagt farvel til nogensinde at skulle eje..Snøft der er tiden sku løbet fra mig.

Min Youtube kanal: www.youtube.com/user/neros77

31 maj 2015 19:57 #15 af m1chelsen

Hanky skrev: M1chelsen>
I forhold til at jeg nævnte XII Stag som noget bras, så synes jeg da ikke det har noget på sig, at du kalder mine meninger for sort/hvide. Jeg kan nævne mange shooters jeg finder middelmådige, men fælles for dem er stadig, at jeg synes de er langt bedre end XII Stag - derfor min betegnelse.

Jeg har ikke nævnt Psyvariar nogle steder, men jeg synes faktisk det har nogle gode kvaliteter og er en ganske udmærket shmup. Jeg har bare spillet så mange forskellige efterhånden, at jeg godt føler jeg kan tillade mig at kalde bras for bras, middelmådigt for middelmådigt osv. uden at mit syn på spillene er biased. Det var vel vores personlige mening du spurgte til i dit oprindelige indlæg, formoder jeg :)

Det jeg skrev, var en opsummering af måden hvorpå jeg forstod udmeldingerne ned igennem tråden, så aspektet vedr. Psyvariar var ikke myntet på noget du havde skrevet, og jeg læste det bare som negativt på samme niveau som XII Stag, hvilket KK har refreshed for mig, ved at understrege det til middelmådig :D
Læste nok for meget i det, og tænker også at "bras" muligvis kan tolkes på forskellige måder, alt efter hvordan man bruger det, og hvilke forventninger man har til et spil. Tænker måske også at det farver ens syn på spil, hvis man virkelig går i dybden med en bestemt genre. I den sammenhæng kan jeg nævne at jeg har brugt en del tid på Souls spil, og da jeg for noget tid siden forsøgte jeg med Dragons Dogma, som hurtigt blev pakket væk igen, da jeg synes kampsystemet "var noget bras" :D Jeg må dog her konkludere at systemet ikke er "noget bras" set i den større helhed, eftersom der findes lignende spil, hvor kampsystemet er langt værre. Når alt kommer til alt, er kampsystemet sikkert også "ganske okay", hvor min kærlighed til Souls blot medfører, at det for mig virker "som noget bras".

Men hvis du virkelig mener at XII for dig befinder sig på laveste niveau, så er det jo self ganske okay. Som Du også selv nævner, spørger jeg til folks personlige holdninger.

Håber det jeg skriver giver bare lidt mening :silly: ?

Tænker dog at det giver god mening at holde sig til hvad vi hver i sær kan anbefale af gode spil, samt hvorfor vi synes om disse, frem for at gå i diskussion omkring spil som vi ikke bryder os om :D? Som den gode Neros skriver: "Vi køber alle spil af forskellige årsager, og glæden ved at spille et givent spil kan være meget forskellig fra person til person.", så lægger vi nok vægt på forskellige ting i de spil vi spiller, og her tænker jeg at det er lækkert med et så bredt syn som muligt. Set i forhold til at der nok skal findes en del folk som har det ganske fint med at nørde en "okay" eller middelmådig SHMUP til billige penge, tænker jeg at det kunne være sjovt med en liste over "bud på bedste spil i diverse prisklasser". Det var lidt tanken med det :)

Følgende bruger(e) sagde tak: Hanky

31 maj 2015 20:47 - 31 maj 2015 20:47 #16 af KillerBean2
Nu nævner du jo også selv, at Deathsmiles kan fås til røverpris på 360'eren. Det spil er hverken "okay" eller middelmådigt. Det er direkte fantastisk!

Det er ærlig talt lidt kriminelt, at du ejer det spil, og så alligevel hellere vil spille noget, der skraber bunden.

31 maj 2015 21:33 #17 af Hanky
Det er jo en smagssag, og smag kan være svært at diskutere :)

Man kan altid argumentere for, hvad der gør de forskellige spil gode og sådan, men hvis man nu ikke synes om temaet, eller at hvis man synes der sker for meget på én gang, så er det klart det kan være svært at se det fede i det (selvom jeg nu også er ret vild med det :))

31 maj 2015 22:00 #18 af KillerBean2
Ja, godt ord igen. Jeg kender udmærket det med at have spil stående, som aldrig rigtig fænger, på trods af at de burde.

Jeg har bare svært ved at komme i tanke om andre titler af samme kvalitet, der kan fås til den pris.

01 jun 2015 08:26 - 01 jun 2015 11:26 #19 af 1up
Jeg vil først komme med min personlige favorit og så følge op med nogle anbefalinger.
Min absolut personlige favorit er
Mushihimesama Futari til Xbox 360 som er regionsfri.

Da jeg i tidernes morgen anskaffede dette igennem en import biks, så kostede den næsten 700,- men den dag idag kan man finde den på eBay til meget mindre, og jeg synes at med denne titel der får man meget for pengene.

Hvad gør det så godt?
Man får 3 forskellige modes der skal spilles på hver siden måde. Derudover er der 2 sværhedsgrader til hver mode (Novice - Normal), så spillet er begyndervenligt, og en god introduktion til Cave bullethell shooters. på Novice mode er der knap så mange projektiler på skærmen som normalt, og så skipper de nogen af de svære mønstre under boss fights, så selvom der er skruet ned for sværhedsgraden, så er der stadig knald på så man føler sig som en badas.

Men igen, jeg synes også det er forkert at sige noget er decideret lort, mest bare fordi det ikke lige falder i ens smag. Nogen er til bullethell, mens andre er til oldschool som Pleaiads, Galaga Gorf osv., og så er der den der er til alt lige imellem. Man kan dog blive enige om at nogle spil kan virke for simple, har ringe grafik eller et dårligt soundtrack. Jeg er f.eks. også en af dem der synes at Psyvarier ligner noget Touhou der er lavet i gamemaker, og det er et turnoff for mig. Men sådan er vi alle jo så forskellige. 8)
og efter at have set en Youtube video til at genopfriske hukkomelsen, så kan jeg se at jeg IGEN har forvekslet Psyvarier med Shikigami no Shiro.

For et par år siden lavede jeg en video af mine Top 10 shmups på min Youtube kanal, som ikke har ændret sig synderligt siden, så det kunne være den kunne inspirere.

Et par anbefalinger fra min side:
Under Defeat HD (PS3/X360)

En rigtig flot port af Naomi/Dreamcast spillet, der er meget billigt i PS360. Man flyver helikopter i bedste airwolf stil hvor man bare jævner alt med jorden. Der er ikke et indviklet score system man skal holde styr på, og det har nogle ret interessante våben og nogle vilde boss battles hvor man kæmper mod kæmpe tanks, krigsskibe osv. Kort sagt så er det et spil der er til at forstå og til at gå til.

Jeg er også stor fan af R-Type serien, og kan anbefale både R-Types og R-Type Delta til Playstation.

De kan begge erhverves for mellem 50-150,- og de spil er bare bundsolide. R-Types er både R-Type og R-Type II på samme disc, mens R-Type Delta er console exclusive. Det jeg er vild med i denne serie er H.R. Giger inspireret grafik, "simpelt" gameplay uden det vilde scoresystem, lækker atmosfære og en hamrende fedt soundtrack

Og nu da du har en Consolized Neo-Geo, så vil jeg også anbefale den bedste shooter til det system, Blazing Star.

Grafikken er super lækker, musikken er fantastisk og så er score systemet tilpas indviklet. Der er en masse forskellige ship types at vælge imellem med hver sin styrke, svaghed og spillestil. Spillet er ikke det billigste, og ligger på mellem 800-1100,-

Og ud over det, så er jeg enig i det Hanky skriver. De Cave ports der er blevet udgivet i PAL er svine billige, og med mange features, så der er ingen undskyldning for ikke at eje disse.

Deathsmiles synes jeg også har meget værdi for pengene, da man får både originalen og Mega Black Label, som er en opdateret version af spillet med nyt score system. Det er også begyndervenligt, da man selv vælger sin sværhedsgrad til hver bane, men jeg kan godt se at det ikke er for alle.

01 jun 2015 12:16 #20 af FancyPants
Besvaret af FancyPants på emne Bedste SHMUPS (Jeres personlige anbefalinger)
Jeg synes bare at Overkill og Raptor fortjener lidt mere kærlighed. :(

Egentlig ligger jeg inde med både Under Defeat HD, Deathsmiles: DE og Dodonpachi Resurrection: DE til X360 (findes de to sidstnævnte overhovedet som ikke-Deluxe Editions?), men jeg har aldrig haft dem i maskinen.
Sidst jeg spillede _rigtige_ shmups var vist til forrige juletræf (2013) hos Hanky, og selv der var det meget meget lidt :blush:

You fight like a dairy farmer!

01 jun 2015 15:51 - 01 jun 2015 15:58 #21 af KillerBean2
Kendte ikke Overkill (Går ud fra, at det er Amiga-spillet, du snakker om). Det ser sgu da meget fedt ud.

Sådan lidt Fantasy Zone -agtigt, bare i en helt anden setting :D

Hvis man kan li' den slags og gerne vil spille noget, der både er monster cute og lugter af svampe-hallucinationer, kan jeg varmt anbefale Super Fantasy Zone til MegaDrive.

01 jun 2015 17:07 - 01 jun 2015 17:10 #22 af neros
Ja Fantasy Zone er ret godt til MegaDrive. Findes det egentlig ikke også til arkade?

Jeg støtter fuldt ud op omkring Blazing Star det er VIRKELIG godt!! Man begår en fejl hvis man ikke har givet sig selv tiden til at prøve det.

Der findes også en anden ret fed shooter til Neo Geo (Vrøvl der findes mange :D) Zed Blade er MNK magic og har super fedt 90'er musik.

Jeg mener det! Det er lige ud af landevejen og nemt at gå til og det fungere bare, men der er en hemmelighed med point systemet som jeg desværre ikke lige kan huske.

01 jun 2015 17:49 - 01 jun 2015 17:50 #23 af KillerBean2

neros skrev: Ja Fantasy Zone er ret godt til MegaDrive. Findes det egentlig ikke også til arkade?

Fantasy Zone 1 og 2 findes til arkade, men Super Fantasy Zone, som dybest set er 3'eren i serien, findes kun til MegaDrive
(og på Sega Ages 2500: Fantasy Zone Complete Collection).

01 jun 2015 18:22 #24 af FancyPants
Besvaret af FancyPants på emne Bedste SHMUPS (Jeres personlige anbefalinger)

KillerBean2 skrev: Kendte ikke Overkill (Går ud fra, at det er Amiga-spillet, du snakker om). Det ser sgu da meget fedt ud.

Det var egentlig PC spillet jeg tænkte på. :P

Det eneste shmup'ish jeg husker at have spillet på Amiga, var vist Blood Money. :cheer:

You fight like a dairy farmer!

01 jun 2015 19:25 #25 af neros

KillerBean2 skrev: Fantasy Zone 1 og 2 findes til arkade, men Super Fantasy Zone, som dybest set er 3'eren i serien, findes kun til MegaDrive
(og på Sega Ages 2500: Fantasy Zone Complete Collection).

Aha ok viste ikke det var 3'eren som fandtes til MegaDrive ;-)

Tid til at oprette siden: 0.304 sekunder
Gentleman Chat
Hanky's profilbillede Hanky - 19:29

True that :b

FancyPants's profilbillede FancyPants - 19:26

Til gengæld er livet vist nemt nok, hvis det er mit største problem :D

Hanky's profilbillede Hanky - 19:23

Nah, det er ikke altid lige nemt :zzz:

FancyPants's profilbillede FancyPants - 19:22

Aw, den ville ikke godtage "mindre end" tegnet til at lave et hjerte. :blush:

Hanky's profilbillede Hanky - 19:21

Hej Fancy :D