Udvikle eget arkadespil via Raspberry Pi

08 jan 2017 13:09 - 08 jan 2017 13:11 #1 af m1chelsen
Udvikle eget arkadespil via Raspberry Pi blev oprettet af m1chelsen
Jeg er så småt begyndt at lege med GamesMaker Studio og selvom jeg p.t. kun roder med lidt simpelt gameplay, fik jeg alligevel en sjov tanke. Så vidt jeg kan se, findes der en adapter som gør det muligt, at afvikle en Pi i en arcademaskine ( arcadeforge.net/PiJamma/PiJamma-Raspberr...daee70c053d7cd9ac2c4 ). Hvis man derfor udvikler et spil som kan afvikles på en Pi, burde det vel være muligt at bygge sit helt eget arkadespil fra bunden, både ift. hardware og software, ved at smide spillet over på et SD kort, samt installere noget software som har til formål at starte det pågældende spil op, hvorefter arkadespillet blot består i en Pi + JAMMA adaptor?

En Pi starter jo fint op når der bliver tilsluttet +5V, hvilket gør dette nemt ift. +5 Volten i en JAMMA maskine / supergun. Dog tænker jeg om en Pi potentielt set vil ende med corrupted data, hvis strømmen gentagne gange blot bliver slukket, uden at den bliver lukket korrekt ned?

Jeg er kun lige startet op på at lege med den slags, samt disse tanker. Hvis der evt er 1-2 andre der evt. kunne have interesse i at hoppe med på vognen, og evt. lave noget sammen, kunne jeg godt have interesse for dette. Jeg har mulighed for at sætte et par timer af til det pr. uge.

KonsolTing.blogspot.dk - Guides, samling, projekter m.m.

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

08 jan 2017 18:29 #2 af Konsolkongen
Besvaret af Konsolkongen på emne Udvikle eget arkadespil via Raspberry Pi
Kan GameMaker lave spil der kan køre under Linux og på ARM-processorer?

Altså kan det køre på en Pi? :)

Shoot and shoot to advance further!
Wonderful attack by just two men!!

08 jan 2017 21:08 #3 af m1chelsen
Besvaret af m1chelsen på emne Udvikle eget arkadespil via Raspberry Pi
Det burde fint kunne lade sig gøre. Se evt: www.yoyogames.com/pi

Det er også muligt at køre windows på en Pi, hvilket ville gå fint i spin med gratis versionen af GamesMaker Studio, som - så vidt jeg ved - er begrænset til at lave windows builds.

Ift. at reducere opstartstid, ville det nok være at foretrække med noget let styresystems software ala det gode gamle DOS. Det skal vel kun bruges til akkurat lige at auto starte spillet, med mindre JAMMA adapteren kræver noget software til at køre. Men hvad der findes af sådan noget anno 2017 har jeg ikke sat mig ind i.

KonsolTing.blogspot.dk - Guides, samling, projekter m.m.

08 jan 2017 22:26 - 08 jan 2017 22:48 #4 af Konsolkongen
Besvaret af Konsolkongen på emne Udvikle eget arkadespil via Raspberry Pi
WIndows på Pi er ikke traditionel Windows. Det kan ikke køre andet end "Universal Windows Apps" jvf denne side:
www.techrepublic.com/article/windows-10-...at-you-need-to-know/

Jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre at få sit spil til at virke på Pi, men det er ikke så ligetil at udvikle spil på én arkitektur med ét OS og få dem til at virke på noget helt andet. Den side du linker til beskriver intet om hvordan det gøres, kun at det åbenbart er svært og at de pt kun har tre spil portet. Det er ikke mange :)'

EDIT: Men det er en god idé, håber du finder ud af det :)

Shoot and shoot to advance further!
Wonderful attack by just two men!!

10 jan 2017 11:28 - 10 jan 2017 11:29 #5 af Sumez
Besvaret af Sumez på emne Udvikle eget arkadespil via Raspberry Pi
Jeg sad selv og rodede lidt med det på et tidspunkt, og det er ikke helt nemt at udvikle spil til en Raspberry Pi medmindre du 1. laver det i Java eller lignende, eller 2. er supermeget nede med Linux. Jeg er ikke nogen af delene, så jeg endte med at skrotte idéen, selvom mit spil var lavet i C++ og brugte SFML som er cross-platform. Jeg tror det er nemmere bare at finde en gammel Windows PC og smide sådan en J-PAC ting på.

Tid til at oprette siden: 0.091 sekunder
Gentleman Chat
Hanky's profilbillede Hanky - 19:29

True that :b

FancyPants's profilbillede FancyPants - 19:26

Til gengæld er livet vist nemt nok, hvis det er mit største problem :D

Hanky's profilbillede Hanky - 19:23

Nah, det er ikke altid lige nemt :zzz:

FancyPants's profilbillede FancyPants - 19:22

Aw, den ville ikke godtage "mindre end" tegnet til at lave et hjerte. :blush:

Hanky's profilbillede Hanky - 19:21

Hej Fancy :D