MAK Strike superguns fra Tyskland

Mere
16 dec 2014 21:51 #1 af neros
MAK Strike superguns fra Tyskland blev oprettet af neros
Efter som jeg lige har set lidt på de der MAK Strike superguns fra tyskland er jeg blevet lidt hooked på at eje en.
arcadeforge.net/Supergun-MAK-Strike/Supe...-MAK-Strike::74.html

Synes de er ret lækre.

Man kan købe en PSU til dem som ser sådan her ud:
arcadeforge.net/Supergun-MAK-Strike/5V-a...nd-PiJamma::107.html

Synes der står at den mest er til multiboards og den slags, men også kan bruges til simple arkade PCB'er. Mit spørgsmål er så om den er kraftig nok til alt arkade, eller ville der være problemer? Jeg ved for lidt om den slags sorry ;) Hvis det bare er at købe sådan en lille sag med en PSU som den der ville det være alt for fedt!

Min Youtube kanal: www.youtube.com/user/neros77

Please Log på or Opret en konto to join the conversation.

• slk486
  • slk486's profilbillede
  • Asking the questions because I DON'T KNOW!
Mere
16 dec 2014 22:34 - 17 dec 2014 08:45 #2 af slk486
Besvaret af slk486 på emne MAK Strike superguns fra Tyskland
Min supergun er den første model MAK Strike Jochen lavede og funker jo fint, men har ikke display osv. PSUen skal nok kunne køre det meste af hvad du smider efter den :)

Not the kind of meat that makes you slap your mother!

Mere
17 dec 2014 05:32 - 17 dec 2014 05:35 #3 af m1chelsen
Besvaret af m1chelsen på emne MAK Strike superguns fra Tyskland
Der står at den kan levere 2 Ampere, hvilket ikke er meget iht. arcade hardware. Det vil nok medføre at du kan bruge den på en del titler, men af og til opleve spil som den ikke kan levere strøm nok til.

Kunne godt forestille mig at den ikke kan bruges til hverken Hyper 64 eller ST-V spil. Husker jeg korrekt, snupper disse 2,et-eller-andet A på 5 Volten. Som der står kan den afvikle 1-slots MVS. 2-4-6 slots er tvivlsomt, og her husker jeg også at mit 4 slots æder over 2 A.

Alternativt kan du bruge en standart PC PSU. Den er god for 15 +/- A på 5 Volten.

Ligger du inde med et multimeter, kan du for sjov skyld, kontrollere hvor mange Ampere dine forskellige spil bruger på 5 V. Ligger denne på kanten til 2A (hvilket jeg vil tro den kommer til?) ville jeg personligt finde en PSU, som kunne elvere mere.

KonsolTing.blogspot.dk - Guides, samling, projekter m.m.

Mere
17 dec 2014 07:07 - 17 dec 2014 07:07 #4 af neros
Besvaret af neros på emne MAK Strike superguns fra Tyskland
OK tjah...Jeg ejer ikke et multimeter lige pt.

Jeg synes PSU'en som følger med MAK'en er super lækker fordi jeg ikke skal til at lodde og ting, men bare lige til at slutte til.

Ingen grund til at spille Neo Geo på supergun når jeg har en CMVS ;-)

Foruden en ekstern PSU til mit NAOMI 2 system så håber jeg da den ville virke ikke?

• slk486
  • slk486's profilbillede
Mere
17 dec 2014 08:48 #5 af slk486
Ved nærmere eftertanke ville jeg også vælge en kraftigere PSU og du kan formentlig godt finde en af samme type, med MOLEX stik, der har flere watt.

Mere
17 dec 2014 09:11 - 17 dec 2014 09:13 #6 af neros

slk486 skrev: Ved nærmere eftertanke ville jeg også vælge en kraftigere PSU og du kan formentlig godt finde en af samme type, med MOLEX stik, der har flere watt.

Ok det lyder som en bedre ide.

Kunne det være sådan en her eller er det den samme. Den har 12volt?
www.coolerkit.dk/shop/ekstern-230v-psu-2396p.html

Mere
17 dec 2014 11:13 - 17 dec 2014 12:35 #7 af m1chelsen
12 volten er hvad jeg ved af det mindste problem, da denne ofte kun bruges til lydforstærkeren og ikke har brug for mere end et par hundrede mA. Hvis jeg var dig, ville jeg gå efter en PSU, som kan levere en 3-4A på 5V, og 200+ mA på 12V.

Vedr. Den du linker til, så ved jeg ikke hvor meget den kan klare på 5V. Detvirker dog primært som en 12V forsyning.

Mere
17 dec 2014 14:48 - 17 dec 2014 14:49 #8 af neros
Kan du ikke lige smide mig et par eksempler med et link eller to af en PSU som kunne være ligesom den jeg linkede til i starten der kunne bruges bare med en lidt kraftigere strøm. Jeg fatter ikke en meter af hvad du skriver omkring strøm?!? :D

Mere
17 dec 2014 15:11 #9 af m1chelsen
Jeg aner faktisk ikke om der findes de der "bærbar PSU" som kan levere BÅDE 5 og 12V, med den ønskede værdi (3A eller højere) på 5 volten.

I teorien kan det godt tænkes at den første du linkede til kan klare jobbet. Jeg er bare i tvivl, når det kommer til større systemer (CPS2, Atomiswave, ...) og store spil med flere Pcb'er. Mener også at mit F3 system bruger cirka 2.2A.

Måske Elgen ligger inde med et bud på,hvor mange Ampere "standart" arcadespil æder?

Mere
17 dec 2014 16:55 #10 af neros
Ok helt iorden..

Synes det er lidt mærkeligt at de har sådan en PSU på siden som "måske" eller "måske ikke" kan det den skal bruges til?

• slk486
  • slk486's profilbillede
Mere
17 dec 2014 17:22 #11 af slk486
Ja, men han skriver dog den kan bruges til multi pcber og lettere arcade spil, så det er vel en form for advarsel :)

Mere
17 dec 2014 20:52 - 17 dec 2014 20:53 #12 af neros
Ja det er jo egentlig rigtig nok. Jeg er nok bare lidt ærgelig over at det skal være sådan.

Men mon ikke det er muligt at finde noget strømforsyning af den slags som er kraftig nok!

Mere
17 dec 2014 22:09 - 17 dec 2014 22:12 #13 af Elgen
Besvaret af Elgen på emne MAK Strike superguns fra Tyskland

neros skrev: Ok helt iorden..

Synes det er lidt mærkeligt at de har sådan en PSU på siden som "måske" eller "måske ikke" kan det den skal bruges til?

Det er fordi du tænker helt forkert omkring SuperGun-konceptet. En SuperGun er *ikke* en konsol, men blot en PSU (og en masse ledninger og stik) der leverer strøm til et komplet computersystem (arcadeboardet) samt giver giver dig en bekvem måde at hive AV-signal ud via stik og tilsluttet controllers via stik. Det er *ikke* en konsol.
Præcis derfor giver det slet ikke mening at tale om hvorvidt en PSU "passer til" en SuperGun eller ej. Det kommer helt an på hvilket arcadeboard du vælger at tilslutte. SuperGun'en er blot at betragte som en avanceret adaptor. Hvis du vil spille eet af de helt gamle arcadespil som fx Galaxian, Q-bert osv. bør du sikkert bruge en "rigtig" lineær trafo, mens du til nyere boards (som de fleste JAMMA-boards) ville kunne nøjes med en moderne switch-PSU.
Det kommer helt an på hvilket spil du vil tilslutte og hvor meget strøm det trækker. Så hvis SuperGun'en er bare en smule fornuftigt konstruet med tilpas kraftige ledninger til forsyning og passende afskærmning hvor påkrævet, er den ene fuldstændig lige så god som den anden.
Og lige for at gentage pointen: En SuperGun er *ikke* en konsol, blot en avanceret adaptor..

Mere
18 dec 2014 06:50 #14 af neros
Jaja Elgen det har jeg forstået... ;-) Jeg forstår godt det teorimæssige, men kan du svare mig på om den PSU der følger med den nyeste MAK strike der er kraftig nok til moderne PCB'er og arkade systemer? Jeg tænker på f.eks NAOMI, CPS2 og Hyper Neo Geo 64. Jeg ved godt det er individuelt pr. board. Min supergun som jeg har nu har jo ingen problemer overhovedet endnu med det jeg har tilsluttet den, men det kan jo forekomme i fremtiden det ved jeg godt.

Hvis den er helt skæv med den PSU så kunne jeg godt tænke mig at finde et eksempel på en kraftig PSU som kan tilsluttes på samme nemme måde?

Mere
18 dec 2014 07:29 #15 af m1chelsen
Hvilken PSU bruger du nu?

En Hyper 64 (m. Fatal Fury) bruger en del mere strøm, end hvad den PSU outputter. Min måling sagde 3.04A på 5 Volten.

konsolting.blogspot.dk/2012/10/projekt-c...er-neo-geo-64-3.html

Du kan nemt bruge en PC PSU. Den har Molex stik, og den kan startes ved at kortslutte GND og den grønne ledning (i stikket som normalt går til bundkortet) Ofte er disse PSU´er opbygget på en måde, så blæseren regulerer sig ift. hvor meget PSUen yder = hvor varm den bliver. Ift. arcade hardware, medfører dette at en PC PSU bliver belastet yderst lidt, og derfor er _yderst_ lydløs.

Kan evt. tage en måling på mit Three wonders (bootleg) i weekenden, for at se hvor mange A den snupper, hvis det har interesse.

Mere
18 dec 2014 08:08 #16 af amnesia
Besvaret af amnesia på emne MAK Strike superguns fra Tyskland
Det er dog meget rart at have en PSU der giver mulighed for justering af 5V-linien, hvilket en almindelig ATX PC strømforsyning eller lignende ikke som udgangspunkt giver mulighed for.

En arkade PSU med 15A på 5V linien og mulighed for justering af denne vil være at foretrække IMO. Det er muligt jeg har en i overskud af den slags, hvis du besluttede dig for at anskaffe dig en sådan PSU :-)

Quidquid Latine dictum sit altum videtur

Mere
18 dec 2014 08:49 #17 af m1chelsen
Enig. Det er at foretrække. ATX forsyningen er bare dejlig ligetil mht Molex stikket, samt de flyder alle steder. Men ja, snup endelig en arcade psu hvis muligt, og haps en 5-gnd-gnd-12 ledning med molex fra en atx psu. De burde nemt kunne afisoleres og skrues fast.

Mere
18 dec 2014 10:59 #18 af neros

m1chelsen skrev: Men ja, snup endelig en arcade psu hvis muligt, og haps en 5-gnd-gnd-12 ledning med molex fra en atx psu. De burde nemt kunne afisoleres og skrues fast.

Ok jeg må lige tjekke det ud. Tak for alle svarene drenge ;)

Mere
18 dec 2014 12:04 - 18 dec 2014 12:08 #19 af Elgen
Hmmm, har lige kigget på både MAK Strike og den PSU du linker til, og synes at der er et par ting der er lidt bekymrende:
- De skriver at MAK Strike har "5V, 12V, -5V, 2x GND", dog kan jeg *ikke* -5V tilslutningen på nogen af de fotos de har; specielt er der ingen -5V tilslutning til det strømstik der sidder lige ved de 2 omskiftere.
- Den linkede PSU leverer kun 2A på 5V og det er imo alt for lidt, med mindre du kun vil spille pirat-multiboards og des lige.
- Ingen justering af 5V på selve PSU, men een på MAK Strike... det synes jeg lyder underligt.

Jeg ville selv købe en standard switch-PSU, hvis det var mig, og så bare montere stikket til skueterminalerne. Fx een som denne: www.arcadeshop.de/Power-Supply-Power-Sup...0W-5/12/-5V_338.html

EDIT: Kan se, at de også har een på samme shop som du linker til: arcadeforge.net/Supergun-MAK-Strike/Arca...ower-Supply::93.html

Mere
18 dec 2014 12:39 - 18 dec 2014 12:48 #20 af neros
Tak Elgen ja det lyder mærkeligt med det setup de sælger også fulde supergun setups med den lille PSU ?
www.ebay.com/itm/321603344287?_trksid=p2...%3AIT#ht_1441wt_1363

Kender godt til den PSU du linker til men ville nok bare hellere have en PSU man bare kunne sætte til på den måde som den lille har, men det er nok bare ønske tænkning.

Gad vide om jeg kunne bruge den PSU der sidder i min egen supergun? Martin du er den eneste der har set den da du åbnede den :silly:

Måske jeg skulle åbne den forsigtigt op og kikke ned i den.

• slk486
  • slk486's profilbillede
Mere
18 dec 2014 12:40 - 18 dec 2014 12:45 #21 af slk486
Der står ikke at den har -5V, men der er dog en terminal til det.
Det er den Arcade PSU man kan tilkøbe, der har det du nævner ("5V, 12V, -5V, 2x GND" og "5V adjustable via knob") ;)

Bortset fra det har jeg endnu ikke været ude for et PCB, der skulle bruge -5V.

Mere
18 dec 2014 12:44 - 18 dec 2014 12:44 #22 af neros
Iøvrigt jeg har skrevet til Arcadeforge biksen for at høre hvad de selv ville anbefalde.

Mere
18 dec 2014 12:51 #23 af amnesia

slk486 skrev: Der står ikke at den har -5V, men der er dog en terminal til det.
Det er den Arcade PSU man kan tilkøbe, der har det du nævner ("5V, 12V, -5V, 2x GND" og "5V adjustable via knob") ;)

Hvis man vil spille bl.a. Bubble Bobble eller Rainbow Islands med lyd, så kræver det -5V.

Følgende bruger(e) sagde tak: Elgen

Mere
18 dec 2014 12:53 #24 af amnesia
Jeg skulle gerne have en PSU i overskud som nævnt. Er det tilfældet vil du kunne få den med for 100 kroner ekstra, når du alligevel skal erhverve dig den BVM på et tidspunkt.

Mere
18 dec 2014 12:55 #25 af Elgen

slk486 skrev: Der står ikke at den har -5V, men der er dog en terminal til det.

Du har ret mht. at det PSUen ser jeg nu (forvirrende stille op synes jeg) og ser også skrueterminalen nu.
Mht. -5V jeg har været ude for et par stykker, bl.a. dette rep: elgensrepairs.blogspot.dk/2011/11/snk-fi...-soccer-bootleg.html

Tid til at oprette siden: 0.264 sekunder
Leveret af Kunena Forum