Historien om og bag, har altid interesseret mig. Især når der snakkes alt spil- og konsol relateret materiale. Denne artikel vil gå i dybden med det forhenværende hardwareselskab og nuværende softwareselskab SEGA og deres som bekendt, sidste maskine på markedet, Dreamcast. Lad os skrue tiden tilbage til 1997, hvor Sony’s PlayStation og Nintendos 64-konsol dominerede markedet, alt imens SEGA stadig ikke rigtig havde rørt på sig, siden deres semi-fiasko med 32-bit konsollen, SEGA Saturn. 


Sony PlayStation og Nintendo 64-konsollerne havde været på markedet nogle år, og var efterhånden altoverskyggende. SEGA’s Saturn konsol var aldrig blevet den succes, den var tiltænkt, for med et næsten ligeligt fordelt marked mellem Nintendo og SEGA i 16-bit æraen, trådte Sony også ind på markedet. Med en hardware der var Saturn langt overlegen i 3D-grafik, begyndte spillene og supporten at strømme til Sonys lejer, mens de stille og roligt forsvandt fra SEGA. Saturn gik stille i glemmebogen, og mens konkurrenterne tonsede derudaf, gik SEGA tilbage til tegnebrættet. De ville træde ind i den nye konsolgeneration, lang tid før deres konkurrenter, og påbegyndte dermed arbejdet med Dreamcast, der dengang gik under kodenavnet “Katana”. En konsol der var alle daværende konsoller teknisk overlegen.


dreamcastlaunch_02



Den 27.november 1998, bliver Dreamcast så en realitet i Japan, hvor der lynende hurtigt bliver meldt alt udsolgt. NEC som stod for produktionen af maskinens grafikchip, kunne på ingen måde følge med efterspørgslen, så potentielle japanske kunder måtte skrive sig på ventelister og tage til takke med et for lavt antal konsoller ved udgivelsen, hvilket måske viste sig at blive katastrofalt i sidste ende.

SEGA Dreamcast havde knap nok nået at etablere sig på markedet i Japan, før Ken Kutaragi (PlayStations fader) i marts måned 1999, valgte at afsløre Sony PlayStation 2 – en konsol der var Dreamcast overlegen på alle tænkelige måder. Herfra gik et gevaldigt overtalelsesarbejde fra Sony’s side i gang, hvor de prøvede at overbevise PlayStation-ejere om, at vente på PlayStation 2, frem for at gå ud og købe SEGA’s Dreamcast – og den taktik virkede langt hen af vejen. Ikke desto mindre fortsatte SEGA det hårde arbejde frem mod den amerikanske og europæiske launch.


dreamcastlaunch_01


Amerikansk succes, og så alligevel ikke

9/9-99 – Dette var dagen for launchen af Dreamcast i Amerika. SEGA’s amerikanske afdeling havde taget ved lære af den japanske launch, og havde sørget for, at der var produceret rigeligt med konsoller til det store launchslag – og hvilket slag. Launchen var en kæmpe succes, med mere end 300.000 forudbestillinger og 500.000 solgte enheder på bare to uger, hvoraf ca. 225.000 blev solgt inden for de første 24 timer. Salget blev holdt oppe med titler som Soul CaliburSonic Adventure og Power Stone. Halvvejs inde i år 2000 steg salget af maskiner markant, hvor Dreamcasten overhalede Nintendo 64-systemet, men glæden skulle vise sig at blive kort. Sony’s meget hypede PlayStation 2 kom på markedet slutningen af året, og allerede fra start kunne det tydes af salgstallene, at det derfra kun ville gå én vej for Dreamcast – og det var ned ad bakke. Til trods for senere succesfulde spil, som ShenmueSonic Adventure 2 og Skies of Arcadia, var der ingen vej tilbage.


En æra slut

Den 21.januar 2001, traf SEGA en formodentlig meget svær beslutning. De valgte at indstille alt support af Dreamcast og udfase produktionen, fra og med marts 2001 – de havde givet op. I kølvandet på produktionsindstillingen, kunne SEGA også meddele offentligheden, at de ingen planer havde om en efterfølger, og dermed blev konsollen også deres sidste hjemmekonsol.

segadreamcast_announce

 

Tekniske specifikationer af Dreamcast

CPU: 200 MHz, SH-4 processor, udviklet af japanske Hitachi
Grafik: PowerVR2 grafikchip, udviklet af japanske NEC
Hukommelse: 16 MB systemshukommelse, 8 MB videohukommelse og 2 MB lydhukommelse
Lyd: 32-bit Yamaha RISC processor
Medie: GD-R disc, med en kapacitet på ca. 1 GB data

Alene lydprocessoren er kraftigere, end hele den første PlayStations samlede kræfter, og CPU’en på de 200 MHz er til sammenligning, små tre gange hurtigere end en Intel Pentium II processor på 450 MHz. Derudover var Dreamcast den første spillekonsol bygget til at gå online fra start. Alle maskiner blev solgt med et 56K modem-modul, der kunne udskiftes til den nyere bredbåndsadapter.


Hvad så nu?

I dag producerer SEGA udelukkende software til konsoller, og hvor de førhen kun lavede deres spil til egne konsoller, laver de nu spil til samtlige på markedet. På E3-messen i år, blev Dreamcast klassikere på Xbox Live og PSN offentliggjort og til at skyde festen i gang, lægges der ud med Sonic Adventure og Crazy Taxi. Selvom dette træk måske får fans til at holde mund i nogen tid, lever håbet om en ny SEGA konsol videre blandt spilfans.